We maken gebruik van cookies.
background-image

Wandelroutes-Reuzengebergte

In het Reuzengebergte kunt u geweldige wandelingen maken (ruim 700 km aan gemarkeerde wandelroutes). Van een klein tochtje met de kinderwagen tot een dagwandeltocht voor gevorderden. Onderweg komt u verschillende bouda’s (berghutten) tegen om een hapje te eten of even lekker uit te rusten. Neem een lucnpakketje mee! En geniet van het uitzicht!!!!

Zorgt u er voor dat u vooraf zeker weet of de route niet te zwaar voor u is!

Pec pod Sněžkou, wandelroutes  Pec pod Sněžkou, wandelroutes  Pec pod Sněžkou, wandelroutes

WANDELROUTES IN HET REUZENGEBERGTE EN OMGEVING

1. Vanuit Janské Lázně naar de Černá Hora
In Janské Lázně gaat u met de kabelbaan omhoog (ca. 13 minuten) tot aan het eindstation; boven heeft u de mogelijkheid om verder omhoog te wandelen (dit is aan te bevelen); op de terugweg neemt u niet de kabelbaan maar neemt u het pad onder de kabelbaan langs de berghelling naar beneden (vrij zwaar!) tot aan de geasfalteerde weg; deze volgt u naar links tot u weer de mogelijkheid hebt om langs de berghelling naar beneden te gaan via een begroeide helling tot aan het kabelbaanstation. Leuk om te combineren met een bezoek aan Janské Lázně.
(Let op: de kabelbaan van Janské Lázně is op vrijdag gesloten i.v.m. de wekelijkse veiligheidscontrole en eventueel onderhoud). De Kabelbaan: een belevenis!

Ook leuk om te doen als u hier boven bent: De wandelroute " Rašeliniště". Een 3,5 km lange route met 6 informatieborden. Je loopt langs het hoogst gelegen moeras van Europa (veengrond) die vermoedelijk 6000 jaar geleden ontstaan is. Onderweg kom je langs een uitkijktoren vanwaar je mooi uitzicht hebt over het "moeras".
Mei, juni en juli is een prachtige periode om hier te wandelen juist omdat dan de natuur in volle bloei staat. De route is goed te lopen over planken- en stenen paden.

2. Van beginpunt Harrachov naar de bronnen van de Elbe (21 km)
Vanaf de central bushalte volgt u  de blauwe route langs restaurant Mumlavska Bouda en de waterval Mumlava. U blijft de blauwe route volgen door het dal tot aan de kruising van de wandelroutes en hier neemt u de groene route naar de bron vanwaar de Elbe ontspringt; nu gaat u de gele route volgen richting de Poolse grens (denk om uw paspoort; dit heeft u nodig bij de grensovergang). Vanaf de grensovergang neemt u de rode route naar een aantal berghutten en deze blijft u volgen tot u weer terug komt in Harrachov.
Er zijn veel meer wandelroutes in de omgeving van Harrachov, o.a: het Vossenpad (Liščí stezka).

3. Van beginpunt in Malá Úpa naar de Sněžka (10 km)
Vanaf het beginpunt bij de parkeerplaats van het pension Spálený mlýn  in Malá Úpa volgt u de blauwe route naar de berghut 'Jana Bouda'. Hierna gaat we de gele route volgen tot aan het tussenstation van de kabelbaan naar de Sněžka (Sneeuwkop). Vanaf hier heeft u nog een vrij zwaar gedeelte te gaan naar het hoogste punt van de Sněžka. Daar heeft u echter wel een fantastisch uitzicht over de hele omgeving en het ijsbergdal van Obří Důl.
Vanaf de top kunt u de kabelbaan nemen naar het plaatsje Pec pod Sněžkou en hiervandaan kunt u de bus terug nemen naar Malá Úpa.

4. Van het plaatsje Pec pod Sněžkou naar Špindlerův Mlýn (13 km)
U vertrekt vanaf het busstation in Pec pod Sněžkou en volgt de gele route tot aan de berghut Lesni Bouda. Hierna gaat u de rode route volgen over de berg Liščí hora (1363 m.).  langs de kruising van de verschillende routes tot aan de berghut Výrovka en nu nemen we de groene route door het  dal van Svatý Petr tot aan het plaatsje Špindlerův Mlýn

5. Enkele wandelsuggesties vanuit Špindlerův Mlýn
Vanuit het bergdorpje Špindlerův Mlýn starten 8 wandelroutes van 10 tot 20 km. En voor de minder ervaren of minder veeleisende wandelaar 6 routes tot 10 km. Start veelal vanaf het centrum goed aangegeven.

a. O.a. naar de hoogste waterval van Tsjechië (17 km). U vertrekt in Špindlerův Mlýn bij de kabelbaan richting Medvědín en volgt de route naar Šmídova vyhlídka, Zlaté návrší,  mohyla Hanče a Vrbaty,  Vrbatova bouda, Ambrožova vyhlídka, Labská bouda,  pramen Labe (de oorsprong van de Elbe), Labský důl en terug naar Špindlerův Mlýn. Onderweg komt u de langs de Pančavský vodopád – de hoogste waterval in Tsjechië.

b. Of naar het de witte Elbe (Bile Labe).
Niet al te drukke maar wel zwaardere wandelroute die begint in Špindlerův Mlýn bij de brug (Bily most). Parkeren op P3 bij de kabelbaan naar Medvědín. De gehele route loopt langs de oever van de rivier de Labe (Elbe) en eindigt bij de berghut Bile Labe. Geschikt voor mensen met een goede conditie.
Ongeveer 1 km voor het einde van de route vindt u het bezoekerscentrum U Svozu. Hier vindt u allerlei informatie over de omgeving en een kinderspeelplaats.
Onderweg geniet u van de mooie Labe met watervallen van het mooie Uitzicht over de omgeving.

6. Obří Důl en de berg Sněžka.
Prachtige (kortere) wandelingen bovenop de berg, met de kabelbaan omhoog.

7. De weg van de Tsjechische en Poolse vriendschap.
Wandeling over de kam bij Pec pod Sněžkou van bijna 30 km, lang. Gelegen tussen Polen en Tsjechië. U hebt een fantastisch uitzicht op de Sněžné Jámy en de bergweiden en moerassen. In de berghut Luční bouda kunt u wat drinken en eten. Omhoog langs de berg Sněžka wordt u met een ketting gezekerd, voor de dapperen onder u..

8. Dvorský-bos in Rychory bij Svoboda nad Upou (18 km).
Start vanaf het busstation in Svoboda nad Úpou neemt u de groene route naar de Slnečná stráň.

9. Door de Kovárna-reuzenmijn bij de Sněžka.
Het wandelpad loopt door de gigantische mijn van Pec pod Sněžkou naar de Sněžka en terug naar Pec pod horským lanovkou via Růžohorky.

10. Naučná stezka „Opevněné Trutnovsko“. Wandelroute bij Stachelberg
Hele mooi wandelroute langs een gedeelte van de van oorsprong Tsjecho-Slowaakse bunkerlinie. De wandelroute leidt u van de infanterie bunker TS 63 gelegen aan de rand van het dorp Libec tot aan het zéér aan te bevelen artilleriefort Stachelberg vlakbij Babí.
De lengte van de goed uitgezette route is ongeveer 7 km., onderweg vindt u infoborden voor de broodnodige informatie. U kunt eventueel de bus terugnemen naar de auto.
Op deze wandelroute liggen ook diverse geocaches , om deze te kunnen rondlopen kun je ook in Libec beginnen en halfweg een andere route terug wandelen.

11.  Stará Paka - Hrad Kumburk.
Vanuit Stará Paka loopt de rode fiets/wandelroute naar de oude burchtruïne Hrad Kumburk. In 2018 is er een nieuw houten platvorm gemaakt, vanaf daar heeft u een prachtig uitzicht over de omgeving, één van de mooiste van het land (zegt men).
De wandelroute is ongeveer 5 km. vanuit het centrum van Stará Paka, onderweg kunt u heerlijk picknicken. Ieder jaar rond half augustus wordt er een feest gehouden met theater, dans en riddergevechten.
Ook kunt u doorlopen naar  Lomnice nad Popelkou (18,5 km.) en dan de trein terug nemen.

Veel mooie wandelroutes in het Reuzengebergte

Nog niet uitgekeken? Bekijk dan nog de extra wandelroutes in het Reuzengebergte die we voor u op een rijtje hebben gezet.

En wist u dat u ook niet ver weg bent van het Boheems Paradijs? Bekijk hier ook de prachtige wandelroutes!